Archiwum
WIADOMOŚCI ARCHIWALNE
Data przeniesienia do archiwum 27.10.2019
List Dolnośląskiego Kuratora Oświaty do Rodziców
Wrocław 2019-09-16
Drodzy Rodzice! Z radością informuję, że szkoły, przedszkola i placówki na Dolnym Śląsku pracują normalnie, panuje w nich spokój, ład i porządek. Podwójny rocznik złożony z absolwentów gimnazjów i szkół podstawowych z powodzeniem zmieścił się w liceach ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych. Trudno by było inaczej, skoro organy prowadzące (wśród nich lwią część stanowią samorządy) przygotowały w poszczególnych typach szkół więcej miejsc niż uczniów. Wszystkim osobom zaangażowanym w tę dwukrotnie intensywniejszą rekrutację należą się serdeczne podziękowania. Miejsc starczyło z kilku powodów – niż demograficzny od kilkunastu lat dotykał szkoły dolnośląskie (to przyczyna najważniejsza), wygaszone zostały gimnazja w zespołach szkół, część budynków gimnazjalnych została przeznaczona na potrzeby szkół ponadpodstawowych, w niektórych szkołach zaadaptowano dodatkowe pomieszczenia. Tak jak w poprzednich latach najlepsi uczniowie dostali się do szkół pierwszego wyboru, ci ze słabszymi wynikami do szkół drugiego i trzeciego wyboru. Z danych zebranych przez Kuratorium Oświaty od dyrektorów szkół na dzień 9 września br. wynika, że spośród 402 szkół ponadpodstawowych w 72 zajęcia dydaktyczne (lekcje) kończą się później, w 27 wcześniej niż rok temu. 82 szkoły kończą zajęcia po godzinie 16.00, wśród nich w 32 szkołach zajęcia po godz. 16.00 odbywa tylko jeden oddział i to najczęściej tylko w jednym dniu tygodnia. Wśród działających w bieżącym roku szkolnym 402 dolnośląskich szkół ponadpodstawowych wydłużona organizacja zajęć dotyczy od 7% (28 szkół, w których co najmniej 2 oddziały przez większość dni tygodnia kończą naukę po godz. 16.00) do 20 % (82 szkoły kończące zajęcia po godz. 16.00). W ubiegłym roku było to odpowiednio od 5% (18 z 363 działających wówczas szkół) do 16,5% (60 z 363 szkół). W ubiegłym roku 13 szkół kończyło pracę po godz. 18.00, w tym roku jest to 19 szkół. Późne kończenie zajęć dotyczy głównie szkół kształcących w zawodach (technika, szkoły branżowe) i sportowych, a powodem jest zbyt mała liczba specjalistycznych pracowni i obiektów sportowych. Pragnę poinformować, że Kuratoriom Oświaty monitoruje sytuację kadrową w szkołach, przedszkolach i placówkach na Dolnym Śląsku. Obecnie mamy zatrudnionych 48 tysięcy nauczycieli (od kilku lat liczba nauczycieli rośnie; rośnie liczba nauczycieli pełnozatrudnionych, maleje natomiast liczba nauczycieli niepełnozatrudnionych). Na dzień 9 września br. dyrektorzy wykazali braki w zatrudnieniu w 365 szkołach/przedszkolach/placówkach na 3031 działających. Dyrektorzy poszukują 680 nauczycieli (136 na pełny etat, pozostałych na pojedyncze godziny). Zajęcia i stanowiska, w przypadku których najczęściej występują trudności z zatrudnieniem nauczycieli z kwalifikacjami, to przede wszystkim wychowanie przedszkolne, a także: przedmioty zawodowe, język angielski, edukacja dla bezpieczeństwa, psycholog, wychowanie do życia w rodzinie, doradca zawodowy, matematyka. Fakt, że dyrektor poszukuje nauczyciela, nie oznacza, że zajęcia nie są realizowane. Najczęściej są one prowadzone przez innych nauczycieli na zasadzie godzin ponadwymiarowych lub zastępstw. Dyrektor może też wystąpić do kuratora o zgodę na powierzenie zajęć osobie bez wymaganych kwalifikacji (np. studentowi ostatniego roku studiów czy nauczycielowi pokrewnego przedmiotu). Pragnę Państwu przypomnieć, że art.48 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi:
Ponadto zgodnie z art.86 Prawa Oświatowego:
Przepisy prawa oraz prawa obywatelskie gwarantowane w Konstytucji RP nie mogą być naruszane. Prawa rodziców, którzy powierzyli kadrze pedagogicznej to co mają najcenniejszego – czyli swoje dzieci – muszą być respektowane. Spieszę poinformować, że na konferencjach inaugurujących nowy rok szkolny 2019/2020 zwróciłem się do dyrektorów o staranny dobór osób, instytucji i organizacji kooperujących ze szkołą oraz każdorazowe dopełnianie procedur wymaganych przez prawo. Poprosiłem o rozwagę, odpowiedzialność i przezorność. Szkolne wspólnoty nie mogą bowiem być rozrywane przez spory, kłótnie i konflikty, w tym konflikty ideologiczne dotyczące sfery tak intymnej jak seksualność uczniów. Warto także wiedzieć, że Rozporządzenie MEN w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach w § 14 ust.3 stanowi, że: „Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego:
Szanowni Rodzice! Stanowicie Państwo bardzo ważną część wspólnot złożonych z uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników i przyjaciół szkoły. Proszę o częstą obecność w szkole i zainteresowanie jej sprawami. Proszę o aktywność, zaangażowanie i wsparcie. Z początkiem roku szkolnego 2019/2020 życzę Państwu, Państwa pociechom i całym społecznościom szkolnym wielu pięknych chwil, radości i sukcesów. Wytrwałości, cierpliwości i zdrowia. Realizacji planów i spełnienia marzeń. Z poważaniem pozostaję Roman Kowalczyk Dolnośląski Kurator Oświaty |
Data przeniesienia do archiwum 7.10.2019
W Szkole Podstawowej nr 73 im. Generała Władysława Andersa we Wrocławiu realizowany jest projekt „Matematyczne eksperymenty – poprawa jakości nauczania matematyki w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych w Gminie Wrocław”. Projekt realizowany jest od 1 września 2017 roku do 30 czerwca 2019 roku. Szczegóły realizacji projektu znajdują się pod poniższym linkiem:
http://www.ckp.pl/index.php/projekty-unijne/matematyczne_eksperymenty/o-projekcie.
Data przeniesienia do archiwum 10.07.2019
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa – „Jak przetrwać upały”
https://rcb.gov.pl/jak-przetrwac-upaly/
https://rcb.gov.pl/alertrcb/
Data przeniesienia do archiwum 14.10.2018
List Minister Edukacji Narodowej do rodziców i opiekunów uczniów / 2018.05.18
Data przeniesienia do archiwum 15.02.2018
Departament Edukacji Urzędu Miejskiego Wrocławia informuje o warsztatach programowania z Gigantami Programowania organizowanych we Wrocławiu w ramach promowania idei nauczania programowania wśród dzieci młodzieży. W poprzedniej edycji, która odbyła się we wrześniu 2017 roku wzięło udział prawie 500 uczniów z całej Polski. Obecna edycja odbędzie się w dniach 3, 4 i 17 lutego w największych miastach w Polsce Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Gdyni, Katowicach, Gliwicach i Łodzi.
Informacje o akcji oraz formularz zapisowy można znaleźć na stronie internetowej
- Szanowni Państwo,
z przyjemnością prezentujemy Państwu informator „Wrocław dla rodzica” przygotowany przez Urząd Miejski Wrocławia.
Jest to zbiór informacji ważnych i przydatnych rodzicom dzieci w różnym wieku opublikowany w poręcznej formie artykułu z odnośnikami na stronie visitwroclaw.eu.
https://visitwroclaw.eu/wroclaw-dla-rodzica-od-a-do-z
Dzisiejsze tempo życia i dynamika zmian we Wrocławiu stawiają rodziców często w sytuacji natychmiastowej potrzeby dostępu do aktualnych, ważnych dla nich informacji. Dotyczy to zarówno stałych mieszkańców miasta, jak i nowych, przeprowadzających się z innych miast Polski czy zagranicy. Stąd pomysł na informator, w którym zebrane dane pozwolą szybko i sprawnie wyszukać potrzebne informacje.
Tekst można przeglądać w przeglądarce internetowej na komputerze oraz przez urządzenia mobilne
—————————————————————————————————————————————–
– ROK SZKOLNY 2016-2017
Wydawanie obiadów nastąpi od 7 września 2016 r. od godz. 12.00 do godz. 14.00 (po zaksięgowaniu wpłaty na konto). Cena obiadu 4,86 zł. Odwołanie obiadu przez rodzica, w celu jego odpisania, powinno nastąpić w sekretariacie Szkoły najpóźniej do godz. 9.00 dnia, w którym dziecko nie będzie jadło posiłku. Obowiązek odwoływania obiadów spoczywa na rodzicach/opiekunach. Posiłki wydaje firma cateringowa LIDO. / zapis dotyczy września 2016 r.
KAMPANII EDUKACYJNEJ „Bank z klasą. CAła wiedza o bankowości” Kampanię prowadzi CREDIT AGRICOLE BANK POLSKA – CZAS REALIZACJI ROK SZK.: 2012/2013, 2013/2014, 2014/2015
Zajęcia z Panią Danutą Opalą
O KAMPANII „Bank z klasą. CAła wiedza o bankowości” to społeczna kampania edukacyjna, której celem jest wprowadzenie dzieci w świat finansów. Inicjatywę kierujemy do uczniów z klas nauczania wczesnoszkolnego państwowych szkół podstawowych. Wpisuje się ona w rekomendowane przez Narodowy Bank Polski, Komisję Nadzoru Finansowego, a także przez instytucje europejskie i światowe działania propagujące edukację bankową i ekonomiczną. W kampanii „Bank z klasą” przekazujemy dzieciom wiedzę na temat pieniędzy, racjonalnego sposobu ich wykorzystania, oszczędzania, ale także pokazujemy, jak tę wiedzę wykorzystać w praktyce. Nauka odbywa się w prosty sposób – przez zabawę i doświadczanie. Podczas zajęć wolontariusze – pracownicy banku czytają dzieciom fragmenty książek, które nawiązują do tematyki finansowej. W ten sposób zachęcają je także do czytania. Zarówno zakres wiedzy, jaki i środki dydaktyczne wykorzystane w programie dostosowane są do wieku uczestników.
ORGANIZACJA KAMPANII
Kampanię realizujemy przez trzy lata w jednej szkole. Składa się ona z trzech modułów edukacyjnych: „W świecie pieniądza”, „Poznajemy świat finansów” oraz „W świecie ekonomii”.
W programie przygotowaliśmy 14 zajęć, odbywających się co dwa miesiące – cztery w klasie pierwszej oraz po pięć w klasie drugiej i trzeciej. Prowadzimy je w szkołach we współpracy z wychowawcą, na podstawie specjalnie opracowanych scenariuszy, a jedne zajęcia – w placówce bankowej. Czas trwania spotkania to godzina zegarowa. Na każdych zajęciach uczniowie otrzymują materiały dydaktyczne: karty pracy, słowniczki z definicjami pojęć, które omawiamy na zajęciach i ich tłumaczeniami na język angielski.
Prowadzący zajęcia pracownicy banku to osoby, które swój czas z radością zdecydowały się przeznaczyć na edukację najmłodszych i na zasadzie wolontariatu zgłosiły się do uczestnictwa w kampanii.
W projekcie równie ważne jest zaangażowanie szkoły i wychowawców klas poprzez aktywny udział w zajęciach (kwestie dla nauczycieli są szczegółowo przedstawione w scenariuszach), przygotowanie klasy, zapewnienie niektórych rekwizytów potrzebnych do przeprowadzenia zajęć (np. piłki czy magnesów do tablicy), odebranie wysyłanych bezpośrednio do szkoły materiałów dydaktycznych.
AUTORKI PROGRAMU
Jadwiga Iwanowska – absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, konsultant Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli; wieloletni doradca metodyczny ds. terapii pedagogicznej, kształcenia zintegrowanego i wychowania przedszkolnego; nauczyciel dyplomowany; ekspert ds. awansu zawodowego; konsultant ds. podstawy programowej kształcenia ogólnego; specjalista z zakresu terapii pedagogicznej; koordynator projektu „Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej”. Jest również współautorem materiałów metodycznych dla nauczycieli przedszkoli w projekcie „Przedsiębiorczy przedszkolak” i książek pomocniczych dla dzieci przedszkolnych oraz przewodnika metodycznego
w projekcie „Sześcioletni odkrywca”.
Lidia Czarnecka – nauczyciel dyplomowany z pierwszym stopniem specjalizacji zawodowej, wieloletni doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej (obecnie konsultant), egzaminator okręgowej komisji egzaminacyjnej, ekspert ds. stopni awansu zawodowego nauczycieli, nauczyciel szkoły wyższej.
– ROK SZKOLNY 2015-2016
Informacja dotycząca nauki pływania uczniów klas trzecich w roku szkolnym 2015/2016
Szanowni Rodzice! Zajęcia nauki pływania odbędą się od 9.09.2015 r.
Warunkiem uczestnictwa ucznia w zajęcia nauki pływania jest pisemne oświadczenia rodziców/prawnych opiekunów o braku przeciwwskazań zdrowotnych do nauki pływania oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych w związku z udziałem dziecka w zajęciach nauki pływania. Informację te są niezbędne w celu powiadomienia rodzica w sytuacji zagrożenia zdrowia dziecka. Jednocześnie informujemy, że pierwsze zajęcia, na które przyjdą dzieci są zajęciami organizacyjnymi i dotyczyć będą organizacji i bezpieczeństwa na basenie.